Dlaczego warto mieć podcast marki?

Popularność podcastów w Polsce nie maleje. Jest to stosunkowo nowy sposób tworzenia treści, który ma wiele zalet dla twórcy. Zastanawiasz się nad wykorzystaniem podcastu w strategii komunikacji Twojej marki?

Poniżej sprawdzisz, dlaczego warto nagrywać własny podcast.

1. Budujesz wizerunek eksperta w danej dziedzinie

W podcaście możesz dzielić się zdobytą przez Ciebie wiedzą, doświadczeniem, case studies. Odbiorca zaczyna wyrabiać sobie wyobrażenie o takiej osobie jako o specjaliście – a ludzie korzystają z usług i produktów tych, którym ufają. Podcast to dobre rozwiązanie, ponieważ pozwala na dość intymną relację z odbiorcą (najczęściej używa słuchawek, mówisz mu do ucha).

2. Zdobywasz nowych odbiorców i budujesz sieć kontaktów

Słuchacz przez przypadek znalazł Cię na Instagramie albo w aplikacji do słuchania podcastów. Spodobał się mu się podcast, zaczął do niego wracać i sprawdził, co jeszcze ciekawego może od Ciebie dostać – co możesz przydatnego lub interesującego mu zaoferować. Może zapisze się do Twojego newslettera, poszerzając twoją bazę potencjalnych klientów, do których będziesz kierować swój przekaz? A może ktoś z pokrewnej branży wpadnie na pomysł współpracy z Tobą i zdobędziesz istotny kontakt biznesowy? Albo dostaniesz zaproszenie do udziału w podcaście, co pozwoli odkryć Cię nowej społeczności?

3. Promujesz siebie, swoje usługi i produkty

Oczywiście jest to powiązane z poprzednimi punktami – wręcz z nich wynika. Ale nawet jeśli już masz zbudowaną silną markę ekspercką, masz dużo osób, które cię obserwują w Internecie, to podcast będzie dla Ciebie kolejną możliwością na dotarcie do odbiorców, którzy do tej pory cię nie znali – a przy okazji możesz zaoferować im swoje usługi i produkty (w sposób bezpośredni lub pośredni).

Słuchacze mają bardziej przychylne podejście do reklam w podcaście niż w innych mediach. Większości nie przeszkadza, że dany materiał jest sponsorowany, bardziej zwracają na merytorykę i ciekawość przedstawianych im treści – ale musisz pamiętać, że reklama nie może być zbyt agresywna.

Własny podcast marki – czy na pewno warto go mieć?

Podcast może być istotnym elementem marketingu i na pewno warto przemyśleć jego tworzenie. Ale to rozwiązanie ma też minusy, o których nie można zapominać:

Tworzenie podcastu zajmuje dużo czasu

Na początku przygotowanie koncepcyjne i merytoryczne oraz nagrania, a później edycja materiału i działania promocyjne – jest to proces wymagający poświęcenia odpowiedniej ilości czasu, co trzeba brać pod uwagę przy tworzeniu strategii. Jednak wiele zadań dotyczących nagrywania podcastu, jak na przykład montaż odcinków, można oddelegować, co zdecydowanie odciąża samego twórcę.

Na efekty trzeba poczekać

Podcast to nie sprint, lecz maraton, dlatego przy jego tworzeniu trzeba być bardzo cierpliwym – nie ma co oczekiwać spektakularnych wyników od razu po wypuszczeniu kilku pierwszych odcinków. Trzeba pamiętać o regularności i wytrwałości, a to na pewno w przyszłości zaowocuje.

Videopodcast ma wyższy próg wejścia

Jeśli chcesz nagrywać podcast w wersji video, musisz wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Próg wejścia jest wyższy w tym przypadku, ponieważ trzeba zadbać o kwestie wizualne (pomieszczenie jako odpowiednie tło do nagrania), zakupić kamerę (lub kilka) i też każdy odcinek będzie potrzebował więcej przygotowań (odpowiedni ubiór i wygląd, ustawienie sprzętu, montaż w programie video itd.).

Podcast video ma jednak istotną zaletę: jest idealny do redystrybucji jako tiktok czy rolka na Instagram. Możesz wyciąć fragmenty podcastu solo czy wywiadu i promować je na tych platformach, a forma video może być o wiele bardziej przyciągająca wzrok niż np. statyczny obrazek z audio.

 

Obserwuj mnie tutaj:

Scroll to Top