Jak stworzyć intro do podcastu?

Chcesz przyciągnąć uwagę słuchaczy od pierwszych sekund swojego podcastu? Pomoże Ci w tym skuteczne intro, które nie tylko zainteresuje odbiorców, ale także wprowadzi ich w nastrój odcinka i zbuduje ich zaangażowanie. 

W tym wpisie dowiesz się, jakie elementy powinno zawierać idealne intro, jaką długość powinno mieć oraz jak krok po kroku je stworzyć. 

Pamiętaj również o outro, które pozostawi niezapomniane wrażenie i zmotywuje słuchaczy do podjęcia dalszych działań. Sprawdź poniższe wskazówki i wznieś jakość swojego podcastu na wyższy poziom!

Czym właściwie jest intro w podcaście i dlaczego jest ważne?

Intro to krótki wstęp, który pojawia się na początku każdego odcinka podcastu:

  • przede wszystkim ma na celu wprowadzić słuchaczy w nastrój odcinka i zainteresować ich na tyle, aby przesłuchali całość;
  • przedstawia główne tematy i idee poruszane w całym podcaście.

Zatem w tym momencie możesz się przedstawić, opowiedzieć krótko o swoim podcaście oraz o tym, czego słuchacze mogą się spodziewać w kolejnych odcinkach.

Intro podcastu możesz nagrać raz i wykorzystywać w przyszłości lub stworzyć indywidualne, czyli dopasowane do każdego odcinka.

przykład podcastu ze stałym intro

przykład podcastu z indywidualnym intro

Jak długie powinno być intro do podcastu?

Optymalna długość stałego intro to ok. 20-30 sekund. Zbyt długie intro może zniechęcić słuchaczy, dlatego postaraj się znaleźć złoty środek, który pozwoli na przekazanie najważniejszych informacji w zwięzły sposób.

Jakie elementy powinno zawierać intro?

Kluczowe elementy intro to:

  • przedstawienie prowadzącego (kim jesteś i dlaczego nagrywasz?),
  • krótki opis podcastu (czego słuchacze mogą się spodziewać?),
  • muzyka w tle (będzie to znak rozpoznawczy podcastu, utwór będzie kojarzył się innym z Twoim podcastem).

Warto zainspirować się przykładami dobrych intro z popularnych podcastów. Przeanalizuj kilka audycji, które lubisz i zwróć uwagę na to, co sprawia, że ich intro jest skuteczne. Może to być ciekawa muzyka, konkretny przekaz czy chwytliwe hasło.

Jak krok po kroku zrobić intro do podcastu?
  1. Napisz skrypt.

Zastanów się, co chcesz przekazać. Jaki jest główny temat Twojego podcastu? Jakie informacje są najważniejsze dla Twoich słuchaczy? Pamiętaj, że intro powinno być krótkie i treściwe.

  1. Wybierz muzykę dopasowaną do tematyki i głosu.

Możesz skorzystać z banków muzyki, takich jak AudioJungle czy Epidemic Sound.

  1. Nagraj tekst.

Możesz wykorzystać do tego celu Audacity, czyli darmowy program do nagrywania i edycji dźwięku Audacity (dostępny na Windows i macOS), który jest dobrą opcją dla początkujących użytkowników. Jeśli masz system macOS, możesz też użyć GarageBand.

  1. Zmontuj nagranie.

Możesz to zrobić samodzielnie w powyższych programach lub zlecić to komuś innemu.

Outro – czyli dobre zakończenie Twojego podcastu

Outro podcastu to często element pomijany przez twórców. Warto jednak o nim pamiętać, bo jeśli nasze intro odpowiada za pierwsze wrażenie, jakie wywołamy u odbiorcy, to outro jest ostatnim wrażeniem  i dobrze jest odpowiednio je wykorzystać.

Rola outro to nie tylko podziękowanie słuchaczowi za to, że spędził z nami czas, ale również miejsce na CTA (wezwanie do działania). Możemy zachęcić go do subskrybowania podcastu, zapisania się do newslettera czy zajrzenia na social media. To istotna część podcastu, ponieważ jest okazją do budowania relacji z odbiorcą. Zaproszenie do podjęcia danej akcji to krok do tego, aby z czasem słuchacz stał się Twoim klientem.

Zainwestowanie energii w stworzenie angażującego intro i outro może przynieść długoterminowe korzyści w postaci lojalnych słuchaczy i rozwijającej się społeczności wokół Twojego podcastu.

Chcesz stworzyć skuteczne intro do podcastu?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i stworzyć swoje idealne intro i outro, pobierz darmowy miniprzewodnik:

Obserwuj mnie tutaj:

Scroll to Top