Tworzenie podcastu to dobra okazja do zdobycia nowych obserwujących (a zatem też potencjalnych klientów) i budowania pozycji eksperta na rynku. Nic dziwnego, że coraz więcej osób myśli nad założeniem podcastu dla swojej marki. Wiele z nich zastanawia się nad tym, jak poradzić sobie z kwestiami technicznymi – m.in. obróbką nagrania. Jeśli też jesteś w tym gronie, masz do wyboru dwie opcje: możesz montować swój podcast samodzielnie albo zlecić to komuś innego – czyli podwykonawcy, który zrobi to za ciebie.
Decyzja, którą podejmiesz, może zależeć od twojego budżetu, zasobów czasu i umiejętności oraz preferencji osobistych.
Dlaczego warto montować podcast samodzielnie?
Montując samodzielnie, masz pełną kontrolę nad tym, jak będzie wyglądać gotowy odcinek. Możesz decydować na bieżąco, jaki fragment usunąć albo co warto jeszcze dodać – bez konieczności wysyłania dodatkowych uwag montażyście i tym samym przedłużania procesu tworzenia.
Jednocześnie masz dużo czasu na obeznanie się ze swoim głosem i przysłuchanie się stylowi wypowiedzi. Dzięki temu lepiej zdajesz sobie sprawę, jakie błędy popełniasz, co może pomóc ci wyeliminować je w przyszłości i sprawić, że montaż będzie łatwiejszy. Zdobywasz też wiele umiejętności technicznych, związanych z edycją audio.
Jeśli zdecydujesz się na samodzielną obróbkę dźwięku, możesz skorzystać z bezpłatnego Audacity. Nie jest to skomplikowany program, a w Internecie jest pełno tutoriali, które będą przydatne w jego nauce.
Audacity – zalety i wady
Dlaczego warto zlecić montaż podcastu?
Ale czy to, że Audacity jest darmowe, oznacza, że edycja podcastu również taka jest? Jeśli popatrzymy na to z perspektywy „mój czas to pieniądz”, to zdecydowanie może to nie być tanie rozwiązanie. Żeby uzyskać dobry efekt, naturalnie najpierw musisz poświęcić czas na naukę.
Warto dowiedzieć się podstaw, m.in.:
⮞ jak odszumić nagranie?
⮞ jak wyrównać głośność?
⮞ jak wyciąć pomyłki?
⮞ jak dodać muzykę?
Dopiero potem przychodzi cykliczny montaż naszego materiału, który czasem może frustrować podcasterów – nie wszyscy lubią siedzenie przy komputerze i „klikanie”. Przecież montaż to nie wszystko, bo do zrobienia jest też: opracowanie scenariusza do odcinka, zaproszenie ewentualnego gościa i research na jego temat, późniejsza promocja…
Ile czasu zajmuje montaż podcastu?
To, ile zajmie montaż podcastu, zależy od wielu czynników (doświadczenia, jakości nagrania, liczby rozmówców czy też po prostu długości surówki), ale można przyjąć, że trzeba na to zadanie poświęcić 3-4 więcej czasu niż trwa pierwotne nagranie.
Czyli zakładając, że surowy materiał trwa 30 minut, zmontujesz go w ciągu około 2 godzin.
Komu możesz zlecić montaż podcastu?
Zatem, jeśli stwierdzisz, że montaż i postprodukcja podcastu to coś, co chętnie oddelegujesz — masz kilka możliwości:
⮞ profesjonalne studia i agencje,
⮞ edytorzy podcastów (freelancerzy),
⮞ wirtualne asystentki / wirtualni asystenci ze specjalizacją w montażu audio,
⮞ podcast managerowie, którzy zajmują się opieką nad podcastami i oferują różnego rodzaju pakiety dodatkowych usług (np. montaż X odcinków w miesiącu + audiogramy + reels + statystyki itd.).
Oczywiście, to do kogo zgłosisz się ze zleceniem edycji twojego podcastu, będzie miało istotny wpływ na cenę usługi.
Montaż podcastu – ile to kosztuje?
Co ma wpływ na cenę montażu podcastu? Przede wszystkim:
⮞ doświadczenie montażysty,
⮞ długość surowego materiału,
⮞ jakość nagrania,
⮞ format (solo, wywiad, reportaż),
⮞ montaż w trybie ekspress,
⮞ montaż wersji video (videopodcast),
⮞ stopień skomplikowania montażu (usuwanie przejęzyczeń oraz dużej liczby „yyy” czy tylko wskazanych pomyłek?),
itd.
Najpopularniejsze sposoby rozliczania montażu podcastu to:
⮞ przedziały czasowe, np. od ok. 130 do 250 zł za 30 minut tzw. surówki (czyli długość materiału przed montażem);
⮞ cena za minutę surówki, np. od 5 zł/1 min;
⮞ rozliczenie za roboczogodzinę (w przypadku ofert wirtualnych asystentek), od ok. 70 zł/rbh — często dostępne w pakietach godzinowych (np. 5/10/20 h);
⮞ pakiety podcastowe — ceny zależne od zawartych w nich usług.
Podsumowanie
Warto zastanowić się i przeliczyć, co będzie dla nas lepszym rozwiązaniem: montaż samodzielnie czy oddelegowanie tego podwykonawcy. Możesz również rozważyć połączenie obu opcji, np. zaczynając od samodzielnego montażu, a następnie ewentualnie przechodząc do zlecenia tej części produkcji. Wszystko zależy od tego, jaki budżet posiadasz, a także ile czasu możesz przeznaczyć na rozwój swojego podcastu.
Jak stworzyć intro do podcastu?
Chcesz przyciągnąć uwagę słuchaczy od pierwszych sekund swojego podcastu? Pomoże Ci w tym skuteczne intro, które nie tylko zainteresuje odbiorców, ale także wprowadzi ich
Montaż podcastu – zlecić czy zrobić samodzielnie?
Tworzenie podcastu to dobra okazja do zdobycia nowych obserwujących (a zatem też potencjalnych klientów) i budowania pozycji eksperta na rynku. Nic dziw
Dlaczego warto mieć podcast marki?
Nagrywanie podcastu to stosunkowo nowy sposób tworzenia treści, który ma wiele zalet dla twórcy. Z tego powodu popularność podcastów w Polsce cały
Trendy w podcastach według Spotify
Spotify opublikowało wyniki ankiety (przeprowadzonej na słuchaczach z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady oraz Australii), czyli Fan Study: 2023 Podcast Edition. B
W jaki dzień najlepiej publikować podcast?
Wielu początkujących (i nie tylko) podcasterów nurtuje kwestia najlepszego dnia tygodnia na publikację podcastu. Zastanawiają się, który wybrać, aby
Jak dodać swój podcast na YouTube i dlaczego warto to zrobić?
Jak dodać swój podcast na YouTube i dlaczego warto to zrobić? Popularność podcastów cały czas rośnie. Coraz więcej z nas przekonuje się do słuch
Dlaczego warto zainwestować w transkrypcję podcastu?
Transkrypcja podcastu - najważniejsze powody, dlaczego warto ją mieć.
5 przekonań, które sprawiają, że nie nagrywasz podcastu
Chciałbyś/aś nagrywać własny podcast. Może dlatego, że chcesz włączyć go do komunikacji marki osobistej albo chcesz promować w nim swoje usługi
Jak wybrać odpowiedni temat dla podcastu?
Chcesz zacząć nagrywać własny podcast, bo po prostu wydaje Ci się to świetnym pomysłem! Jest tylko mały problem. Jak wybrać odpowiedni temat?