Trendy w podcastach według Spotify

Spotify opublikowało wyniki ankiety (przeprowadzonej na słuchaczach z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady oraz Australii), czyli Fan Study: 2023 Podcast Edition. Badanie przybliża globalne trendy i nawyki słuchaczy, których zrozumienie może pomóc rozwijać się twórcom podcastów.

Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym kwestiom przedstawionym przez platformę.

Wzrost zainteresowania podcastami video

Według badania przeprowadzonego przez Spotify coraz bardziej na popularności zyskują podcasty video. Nastąpił ogólny wzrost zainteresowania taką formą, jednak niektóre kategorie są częściej oglądane niż inne. Komedia króluje jako kategoria podcastów video z największą oglądalnością – 27,55%. Tuż za nią plasuje się szeroko pojmowana Rozrywka (16,21%), w której zawierają się Gry i Hobby. Dalej Społeczeństwo i kultura (12,01%), Biznes (10,31%), Technologia (7,67%).

Spotify oczywiście zachęca do eksperymentowania z podcastami video, w szczególności twórców, których treści zaliczają się do podanych wyżej kategorii.

Jednym z plusów takiego rozwiązania jest więcej możliwości wykorzystania nagranego materiału video w celach promocyjnych w naszych social mediach – najlepsze fragmenty można użyć jako m.in. przyciągające rolki czy tiktoki, które zachęcą do obejrzenia całości.

Najlepszy czas oglądalności videopodcastów

Video jest chętniej oglądane wieczorami, czyli od 18:00 do północy, kiedy można na spokojnie usiąść i bardziej skupić się na śledzeniu treści (do 17:00 raczej słuchamy audio, mimo dostępnego video).

Spotify zachęca do promowania odcinków video na social mediach wieczorem, używając przy tym linków prowadzących bezpośrednio do odsłuchu.

Zmiany w liczbie nowych słuchaczy podcastów

Słuchacze odkrywają nowe podcasty przez cały rok, ale są pewne piki w styczniu, marcu, lipcu i październiku – to właśnie w tych miesiącach w 2022 roku ludzie najchętniej zaczynali słuchać nowych audycji. W pewnych częściach świata ma to związek z sezonowością – początkiem roku, nadejściem wakacji czy sezonem świątecznym.

Co zaleca Spotify? Warto, aby nasza strategia marketingowa pokrywała się z tymi szczytami słuchalności – możesz wtedy bardziej promować swój podcast w mediach społecznościowych czy wykorzystać możliwości wzajemnej promocji z innymi twórcami.

Trendy słuchalności podcastów w ciągu tygodnia

Według podanych przez Spotify statystyk największa słuchalność podcastów jest w ciągu tygodnia: od poniedziałku do piątku jest to 78%, natomiast w weekendy to 22%. Największe piki w ciągu dnia to godziny dojazdów do pracy czy szkoły: 8:00 i 17:00. Natomiast w trakcie weekendu najlepszy przedział czasowy to 11:00-12:00.

Najczęściej słuchamy podcastów podczas takich aktywności jak: dojazdy i podróże (71%), wykonywanie obowiązków domowych (71%), relaks (43%) i ćwiczenia fizyczne (34%).

Spotify przyjrzało się też bliżej trendom słuchalności podcastów z poszczególnych kategorii w ciągu dnia. Okazuje się, że rano i nocą częściej słuchamy podcastów powiązanych z edukacją i rozwojem, podczas gdy te związane z rozrywką lub familijne mają więcej odtworzeń wieczorami

Warto analizować nasze statystyki podcastu i dopasowywać publikację odcinka lub promowanie go w social mediach do czasu największej słuchalności – aby słuchacz miał dostęp do nowego odcinka wtedy, gdy ma największą możliwość i ochotę go przesłuchać.

Q&A na Spotify jako sposób na większe zaangażowanie słuchaczy

73% przebadanych słuchaczy jest zainteresowanych możliwościami interakcji z prowadzącym ich ulubiony podcast. Q&A na stronie podcastu na Spotify pozwala na odpowiedź słuchaczy na zadane przez hosta pytanie. Natomiast istotne jest, żeby było ono spersonalizowane – odbiorcy aż 8,7 razy częściej odpowiadają, jeśli pytanie jest dopasowane do odcinka, niż w przypadku kiedy zostawiamy je w wersji domyślnej. Publikacja komentarzy pod Q&A zachęca też innych do udzielania własnych odpowiedzi – robią to wtedy 2,3 razy chętniej.

Osoby, które udzielają się w Q&A zazwyczaj też spędzają przy podcaście więcej czasu (o 2,35 razy miesięcznie), niż ci, którzy tego nie robią.

Jak słuchacze odkrywają nowe podcasty?

Odbiorcy znajdują nowe podcasty na różne sposoby, jednak przewagę mają rekomendacje od znajomych, rodziny i ulubionych twórców:
– 54% dzięki podcastowi, który już słucha,
– 53% polecenie od znajomych lub rodziny,
– 50% wyszukiwanie na Spotify,
– 42% social media,
– 15% artykuły, blogi, newslettery,
– 12% rankingi.

Słuchacze w przedziale wiekowym 18-24 lat częściej znajdują nowe podcasty, przeglądając social media. Jest to o 1,5 razy częściej w porównaniu do osób pomiędzy 35. a 49. oraz 50. a 74. rokiem życia, które zwracają się bardziej ku poszukiwaniom na blogach czy newsletterach.

43% osób twierdzi, że zanim zdecyduje o tym, czy chce zapoznać się z nowym podcastem, zapoznaje się z jego opisem – dlatego ważne, żeby odpowiednio go przygotować.

Zobacz także:

Obserwuj mnie tutaj:

Scroll to Top